Het belang van testen in een implementatie

Jaimy van Os

HR IT Consultant

11 december 2024

Bij veel van de organisaties waar wij opdrachten uitvoeren, zien en ervaren wij dat men druk bezig is. Druk met de data, koppelingen, payroll & HR-procesinrichting. Maar waar hoort testen in al deze bezigheden en, ook niet onbelangrijk, waarom is goed testen zo belangrijk? 

Wij zien dat organisaties vertraging kunnen oplopen tijdens het testen, onder meer wanneer zij niet hebben gekozen voor een dynamisch team met verschillende disciplines en/of er nog veel procesveranderingen achteraf komen. Ook is er hierdoor (vaak) geen gemaakte en chronologisch lopende ’test roadmap’ met processen die logisch op elkaar aansluiten en organisaties erachter komen dat het uitwerken en opvolgen van de bevindingen (het daadwerkelijk proces verbeteren) een doolhof wordt. Geloof het of niet, dit zijn slechts een handvol voorbeeld van problemen die kunnen ontstaan. 

Testen voor ‘live’ 

Het effectief testen van de inrichting van je (al dan niet) nieuwe HR-software zorgt ervoor dat alle processen, data en functionaliteiten goed en naar wens werken voordat deze worden uitgerold naar de eindgebruikers. Dit helpt niet alleen om fouten en niet naar behoren werkende processen op tijd te verbeteren, ook biedt dit de mogelijkheid de gebruikerservaring te optimaliseren voor de echte livegang. 

Test-governance 

Het opzetten en invullen van een overzichtelijk test-governance model brengt structuur aan plannen en testen. Hierin beschrijf je onder meer hoe je omgaat met bevindingen en de bijbehorende rapportage, stel je testomgevingen voor de verschillende teststreams op en beschrijf je hoe het contact tussen jou en de implementatiepartner(s) verloopt. Het wordt je gedocumenteerde way of working. Daarna volgen het schrijven van de testscripts, en het plannen van de testen in de juiste weken. 

Om testen zo goed en efficiënt mogelijk te laten verlopen, gebruiken we testscripts. Een testscript is een stapgewijze routekaart per proces die getest moeten worden en waarmee alle werknemer-, manager- & HR-workflows kunnen worden gecontroleerd. Ook worden een aantal functioneel beheerders aangesteld. 

Onze aanpak 

Onze ervaren testmanagers ontwikkelen een op maat gemaakte teststrategie voor jullie specifieke implementatie(s), welke bestaat uit 5 stappen: 

  1. Testvoorbereiding: we bereiden de testscripts en omgevingen voor. Ook werken wij nauw samen met je implementatiepartner en/of softwareleverancier(s) om ervoor te zorgen dat het proces zo goed mogelijk in kaart is gebracht en uitgewerkt. 
  2. Begeleiding bij testdagen: we organiseren testdagen waarbij jouw team een actieve en belangrijke rol speelt. Dit biedt hen waardevolle inzichten in de praktische werking en de mogelijkheden van het systeem.  
  3. Testrapportage & prioritering: bevindingen worden verwerkt in een gedetailleerd testrapport. Ook worden gezamenlijk prioriteiten gesteld en worden deze gedeeld met de implementatiepartner(s) en –indien gewenst- andere stakeholders.  
  4. Opvolging & hertesten: we monitoren de opvolging van de aanpassingen en organiseren het hertesten, zodat alles naar behoren werkt.  
  5. Go-Live Voorbereiding: na goedkeuring van de testresultaten door de procesverantwoordelijke(n), begeleiden we de voorbereiding voor een succesvolle Go-live. 

Workshops & Voorbereiding: we organiseren workshops om gezamenlijk testscenario’s op te stellen en het ideale testteam samen te stellen. Dankzij onze expertise en ervaring in allerlei HR-systemen weten we precies wat getest moet worden, wat voor rollen nodig zijn en welke scenario’s uitgewerkt moeten worden. 

Testen, implementeren en afvinken 

Met welke implementatie(s) wil jij live gaan? Mijn collega’s en ik helpen je hier graag bij. We hebben een succesvol testproces uitgewerkt en vele malen toegepast, waardoor we jullie goed kunnen helpen.  

Neem contact met ons op voor het bespreken van deze en andere mogelijkheden.  


Meer Blogs