Consultday anno 2024, een hernieuwde introductie

Jeroen Methorst

Marketeer

18 september 2024

Het is september 2024. De zomer komt bijna ten einde en de herfst begint officieel. De seizoenen wisselen gedurende het jaar, de weersomstandigheden zorgen ervoor dat je niet weet welke kleding je aan moet trekken en het zijn de meest onvoorspelbare transformaties mogelijk. En dat is het sleutelwoord van dit blog, ’transformaties’. Het is hoe wij organisaties helpen om zichzelf klaar te stomen voor de vraag én wereld van morgen.

Zelf hebben wij als Consultday onlangs ook een transformatie ondergaan. Een nieuwe website, aanvullende diensten en services in ons aanbod en een groeiend team vol collega’s met eigen talenten en achtergronden. Zo’n soort transformatie dus. Tijd om onze oprichters Pim van den Brule (links) en Ton Groot (rechts) te vragen om een hernieuwde introductie te geven én terug te laten blikken op de afgelopen 8 jaar.

Heren, jullie zijn samen Consultday gestart begin 2016. Dat is inmiddels ruim 8,5 jaar geleden. Hoe is die samenwerking en oprichting tot stand gekomen? 

Pim: “Ton en ik kennen elkaar van KPN, waar ik in dienst was en Ton werkzaamheden verrichtte als ZZP’er. Samen begeleidden we de tot dan toe grootste HR BPO-transformatie van Nederland en dat smaakte naar meer. Zowel de samenwerking als dit soort projecten an sich. Ik wist dat dat niet kon bij KPN, want zo’n transformatie maak je niet ieder jaar door. Zo zijn Ton en ik in gesprek geraakt.”  

“Door samen een project te begeleiden, wisten wij dat we goed kunnen samenwerken. Door gesprekken te voeren, merk je ook al gauw dat ook visies en ideeën overeenkwamen. Het idee dat dat soort implementaties gemakkelijker zouden kunnen, zowel qua aanpak als proces. Wanneer je weet waar je het over hebt en waar het project omdraait, is het allemaal niet zo ingewikkeld en hoeft het dat ook niet te zijn”, vult Ton aan. 

We zijn in de archieven gedoken voor dit interview, zo vonden we deze visie uit 2017: ‘Wij maken HR IT simpel. Consultday helpt organisaties in het vereenvoudigen en standaardiseren van HR-processen en het HR IT landschap, zodat HR zich kan richten op de werkelijke toevoegde waarde: medewerkers in het bedrijf helpen excelleren.’ Is dat de eerste visie voor Consultday? 

Pim: “Zeker! Onze visie is en was dat je met onze aanpak de wereld van HR IT en HR Services simpeler kan maken, dat dit soort verandertrajecten gemakkelijker kunnen en moeten zijn. Dat onze aanpak organisaties echt verder brengt. Dat hebben we ook gezien de afgelopen jaren. We zien ook dat de (HR-)wereld verandert en dat automatisering een steeds grotere rol speelt.” 

“We begeleiden nog steeds grote HR BPO-transities, maar als Consultday doen we zoveel meer inmiddels. Dat komt mede door automatisering zoals Pim net al zei, waardoor je handelingen en processen standaardiseert en eenvoudiger maakt.  “Ons portfolio aan diensten is ook anders dan in de beginjaren, uitgebreider. We zijn nog business consultants die marktconsultatie doen en helpen bij het kiezen van een leverancier en werken met modellen en scans. Maar we bieden ook implementatiemanagement in al zijn facetten aan, hebben een gloednieuw pakket aan mogelijkheden op het gebied van data en inzicht en vervullen rollen op interimbasis.” 

Pim: “Om die reden, om die verandering, is onze visie als Consultday ook herschreven onlangs. Zijn er nieuwe kernwaarden toegevoegd aan ons DNA. Zo kunnen wij ook weergeven wie wij zijn en wat wij doen.” 

Nu worden wij toch nieuwsgierig. Wat is die visie?  

Onze missie is om onze klanten te ondersteunen bij het optimaliseren van hun HR-processen door innovatieve HR Tech oplossingen te bieden op basis van onze uitgebreide expertise. Door superieure digitalisering en optimale gebruikerservaring stellen we organisaties in staat om de bijdrage van hun HR-activiteiten aan het algehele succes van het bedrijf. 

Ton: “Deze missie komt voort uit de aanscherping van processen en de komst van automatisering, zoals we net al zeiden. Wat wij doen inmiddels is een evolutie van waar wij ooit mee begonnen. Het automatiseringsniveau dat onze aanpak kenmerkt is aangescherpt en verbeterd, onze diensten zijn uitgebreid en we bieden een full package aan waardoor wij veranderingen zien op alle niveaus. Dat zie je ook door de komst van ons team Data & Analytics, wat een geheel eigen specialisme is binnen het vernieuwde Consultday. 

Soms gaat ons werk om organisaties anders neerzetten, nieuwe werkprocessen creëren en altijd met oog voor de mens, want ook hun rol wordt anders. Dat is in de loop der jaren wel gegroeid.” 

Bij een nieuwe missie hoort ook vast een nieuwe visie. Pim, wat is die visie? 

Take the robot out of the human

“Als Consultday zijnde helpen we organisaties om processen te automatiseren en standaardiseren. Repeterende processen waar mogelijk, laten uitvoeren door robots, door software. Dat biedt HR-teams de mogelijkheid om zich te richten op de meer uitdagende en one-of-a-kind delen van hun werk.  

Ook zie je de twee delen van onze werkwijze terug: oog voor mens en proces, de human en de robot. Dat is Consultday, zowel naar opdrachtgevers als naar ons eigen team toe.” 

Dit interview is bijna ten einde, tijd om het geheel mooi af te sluiten. Als oprichters van en projectmanagers binnen Consultday, kunnen jullie in 3 woorden omschrijven wat Consultday is voor je? 

Pim: ” Kwaliteit, praktisch, durf”

Ton: “Passie, kennis en hands-on”

Dan voegen wij er nog wat aan toe: onze vier kernwaarden, onze beloften aan alle opdrachtgevers en aan alle HR-medewerkers.  

  1. Wij nemen eigenaarschap 

  2. Wij houden het simpel 

  3. Wij delen onze kennis 

  4. Wij brengen focus aan 

Wij zijn Consultday. Wie ben jij? 


Meer Blogs