Marketeer
De sourcing van de HR-administratie en/of payroll is waar veel organisaties zoekend zijn, onder meer omdat de beschikbare informatie vaak is gericht op de voordelen van outsourcing. In onze vorige blog deelden we al een aantal voordelen. In dir blog vertellen we je meer over de vier belangrijkste voordelen van insourcing. Consultday heeft jarenlange ervaring op het gebied van HR en IT en halen deze voordelen uit onze eigen ervaringen.
Dit is deel 2 in een serie van 2.
Het vakgebied van HR Operations is in de loop der jaren steeds complexer geworden. Dit komt onder meer door de ontwikkelingen op het vlak van HR-IT in
combinatie met het DNA van de gemiddelde Human Resource Medewerker. Door de steeds nieuwere en vergaande technologische ontwikkelingen zijn systemen complexer geworden en worden er meer HR-applicaties gebruikt. Hier staat tegenover dat de gemiddelde HRM’er voor het vak heeft gekozen vanwege de oriëntatie op de mens. Voor veel van hen zijn processen, regels en systemen het tegenovergestelde van waarvoor zij hebben gekozen. Hierin kan juist HR-operations de gezonde uitzondering vormen. Binnen HR-operations werken juist de medewerkers die graag denken in processen en het leuk vinden om met cijfers en systemen te werken. Door de verantwoordelijkheid voor HR-operations intern te beleggen kan hier de ‘kraamkamer’ ontstaan voor de toekomstige functioneel beheerders, procesanalisten, HR Analytics specialisten, C&B’ers en ook ander type HR-managers.
Door te outsourcen geef je als organisatie een deel van je toekomstige besparingen weg. Ontwikkelingen als Machine Learning, AI, RPA en verdere optimalisaties zullen ervoor zorgen dat in de toekomst nog minder medewerkers nodig zijn binnen de administraties. Door zelf verantwoordelijk te blijven voor HR Operations biedt dit ruimte voor HR om toekomstige besparingen zelf te investeren in andere HR-projecten en/of de kosten van de bedrijfsvoering te verlagen en zo het organisatiebelang voor ogen te houden.
Een belangrijk risico van outsourcing is het gebrek aan kennis dat ontstaat binnen de interne organisatie. Dit probleem wordt steeds groter naar mate meer jaren externe hulp wordt ingehuurd. Een regelmatig voorkomende situatie is dat er intern vanuit wordt gegaan dat de BPO-partner het geheel overziet terwijl in werkelijkheid de BPO-partner verantwoordelijk is voor een andere, kleinere scope. Hierdoor kunnen er fouten worden gemaakt waarvoor de organisatie zelf verantwoordelijk is. Een ander gevaar is dat er intern onvoldoende correcties plaatsvinden
met betrekking tot HR-advies en het management. Een laatste risico is dat BPO kan zorgen voor een lock-in bij de BPO-partner (zeker in combinatie met HR-software). Door het gebrek aan kennis kan de dienstverlening onvoldoende beoordeeld worden en is er de prikkel om daarom op hetzelfde softwarepakket te blijven. Door te kiezen voor een insnoering model voorkom je deze risico’s en blijf je in controle.
Als organisatie blijf je in controle over een belangrijk proces binnen je eigen gelederen. Hierdoor ben je niet afhankelijk van het functioneren en de beschikbare tijd van een BPO-partner. Daarnaast kan HR-operations ook beter meebewegen met interne ontwikkelingen, bijvoorbeeld het verbeteren van de interne processen of de mogelijke overstap naar een nieuw softwarepakket. Als organisatie blijf je volledig de baas over de gehele HR-kolom. Daarnaast heb je nooit de garantie dat de partij waar je nu een contract afsluit over 3 tot 5 jaar dezelfde partij is als waarmee je de samenwerking bent aangegaan.
Zowel in- als outsourcing van HR-operations heeft eigen voor- en nadelen. Een goede keuze maken is dus niet altijd even makkelijk. We hopen dat je met deze tips een beter overzicht hebt van de voor- en nadelen zodat de keuze voor jouw organisatie makkelijker wordt. Heb je nog niet alle voordelen gelezen van het outsourcen van HR operations? Lees dan nog even onze vorige blog.
Heb je vragen over beide mogelijkheden? Plan dan een Consultday in waarin we samen in gesprek gaan hierover.